Hogyan tervezzek jó logót?
Milyen típusú logók léteznek és mire figyelj, ha új logót tervezel?
Ebben a bejegyzésben egy rövid összefoglalást készítettünk a logók tervezése során felmerülő, elsősorban technikai jellegű kérdésekről.
ELŐSZÖR IS TISZTÁZZUK, HOGY MI IS AZ A LOGÓ!
A logó a legerősebb vizuális elem, amely azonosít egy céget, szervezetet, terméket vagy szolgáltatást. Legfontosabb jellemzői: egyedi, jól felismerhető és egyértelműen azonosítható. A logó célja, hogy a piac szereplői között megkönnyítse a tájékozódást.
A TERVEZÉS SZEMPONTJÁBÓL HÁROM ALAPVETŐ LOGÓTÍPUST KÜLÖNBÖZTETÜNK MEG:
-
SZÖVEGES LOGÓT
-
GRAFIKAI JELLEGŰT
-
ÉS A KETTŐNEK A KOMBINÁCIÓJÁT.

A szöveges logó elsősorban tipográfiai (a betűk játékával született) megoldásokkal ér el egyedi hatást.
A második csoport a legelterjedtebb, a grafikai szimbólum használatával tervezett logó.
A harmadik csoportba soroljuk a szimbólumok és a márkanév együttes megjelenítését. Ezt a megjelenési formát gyakran alkalmazzák kiépített márkanévvel még nem rendelkező cégek is, hiszen a grafikus elem és a cégnév együttes használatával sokkal gyorsabban el lehet érni az ismertséget.
A tervezés során a logó formájának, színének és a márkanévhez használt betűtípus kiválasztásának is nagyon fontos szerepe van abban, hogy a vásárlóközönséghez eljusson az üzenet: engem vegyél meg, mert én vagyok számodra a tökéletes választás!
Ennek eléréséhez az alábbi technikai követelményeket is figyelembe kell venned:
Méret
Mivel a logódat valószínűleg többféle méretben (a névjegytől akár az óriásplakátig) fel kell tudnod használni, akkor jársz el helyesen, ha minden elemét úgy tervezed/tervezteted meg, hogy az a kicsinyítést és a nagyítást egyaránt bírja.

Amit mindenképpen kerülj el!
- fotó, vagy más pixeles elem (szkennelt rajz) felhasználása a logóban: ezeket nem lehet minőségvesztés nélkül nagyítani
- vékony vonalú elemek és betűtípusok: ezek a kicsinyítés során elveszhetnek.

Színek
A logódnak ugyanúgy meg kell állnia a helyét fekete-fehérben, mint színesben. A többszínű logóknál azonban elsősorban a színválasztásra kell figyelni. Legfeljebb 3 színt használj és a színharmónia mellett a tevékenységedre leginkább jellemző színeket válassz!

Amit mindenképpen kerülj el:
- tevékenységedtől idegen színek használata
- a színkeverés szabályainak figyelmen kívül hagyása
- színátmenetek alkalmazása
Részletesség: a kicsinyítés során egy részletgazdag logó elveszítheti a jellegzetességeit (a vékony vonalak eltűnhetnek), és egy túlbonyolított rajzolat a szemlélőben is a kuszaság érzését kelti. Minél egyszerűbb egy logó, annál könnyebben megjegyezhető, azonosítható.
Amit mindenképpen kerülj el:
- alnyomatok használata
- félreérthető szimbólumok vagy elrendezés alkalmazása
Vektorgrafikus tervezés: ahogy már a méreteknél is szó volt róla, egy fotó (vagy más pixeles elem) felhasználása problémákat okozhat a logó nagyítása során. Ezért mindenképpen olyan rajzolt elemeket kell használnod a logódban, amelyek vektorgrafikus program segítségével készültek, és ezáltal a méretüket akár a végtelenségig is növelheted.
Azonban, ha igazán jó logót szeretnél, a fentieken kívül még egy nagy adag kreativitásra is szükséged lesz… 🙂
Ha tetszett a cikkünk, kövesd nyomon további írásainkat is!

